Danish Crown växer i Kina

Den danska köttjätten Danish Crown har fått till ett stort avtal med det kinesiska näthandelsföretaget Alibabas Win-Chain. Danish Crown började i våras bygga en ny anläggning för förädling av kött utanför Shanghai och nu har man alltså fått till ett avtal kring försäljning av produkterna från fabriken. Sedan augusti i fjol har Danish Crown redan kunnat marknadsföra sina köttprodukter på Alibabas digitala plattform T-Mall som är den största i Kina.

– Det är fantastiskt för oss att få till ett så omfattande avtal med Win-Chain och Alibaba-Group. I ett slag blir våra produkter tillgängliga på både Win-Chains digitala plattformar och i de Alibaba-ägda livsmedelskedjorna i hela Shanghairegionen, säger Danish Crowns vd Jais Valeur.

Det femåriga avtalet gäller 250 ton förädlade köttprodukter per vecka från Shanghai-fabriken. Avtalet uppges ha ett värde på minst 2,3 miljarder danska kronor.

– Danskt kött har ett mycket gott rykte här i Kina och produkterna har redan en lojal kundkrets. Vi ser fram emot att nu kunna lansera dem till våra 600 miljoner kunder på Alibabas platformar, säger  Richard Wang, vd för färskt kött vid Win-Chain.