McDonald´s tar upp kampen mot antibiotikan

Foto: Pressbild McDonald´s

Snabbmatsjätten McDonald´s har gjort upp en plan för att stegvis trappa ned på mängden antibiotika i sina nötköttsburgare. Som en första åtgärd ska kedjan granska antibiotikanivåerna hos sina tio största köttleverantörer och få dem att förstå vikten av att dra ner på användningen. Särskilda reduktionsmål ska också införas senast 2020.

– Vi anser att antibiotikaresistens är en mycket viktig global hälsofråga och med vår unika position på marknaden vill vi visa att vi tänker fortsätta att ta den på högsta allvar, säger McDonald´s vice vd för hållbarhet, Keith Kenny.

Flera konsumentorganisationer har reagerat positivt på McDonald´s agerande och ställningstagande. 

– Om den största kedjan på marknaden kan få nötköttsleverantörer att använda antiobiotika mera ansvarsfullt så kommer det att ge ringar på vattnet och få andra kedjor och aktörer att följa deras exempel, sa Jean Hallroran, vd för Consumer Reports i USA. 

I augusti 2017 meddelade McDonald´s att man skulle minska användningen av antibiotika i kycklingprodukter.