ICAs styrelse har fastställt företagets strategiska prioriteringar för 2019. Ytterligare satsningar på e-handel är att vänta.
ICAS prioriteringar för nästa år har målsättningen att ge ökad tillväxt och lönsamhet. En ökad digitalisering tror kedjan ska ge ökade synergier inom områden som e-handel, kunddata och investeringar i nya teknologier och färdigheter. Prioriteringarna kan sammanfattas i sju punkter:
Online: Fortsätta snabb tillväxt, utöka erbjudanden och förstärka leveranser för att vinna e-handeln
Butiksnät och butikskoncept: Utveckla vår butiksnäts- och formatstrategi med fokus på convenience, storstad och framtidens stormarknad
Personalisering och lojalitet: Skala upp smartare personliga erbjudanden, förbättra lojalitetsprogrammet och lansera nya digitala tjänster i vårt ekosystem
Arbetssätt och kompetens: Förbättra och skala upp nya agila arbetssätt och samarbete mellan bolagen samt bygg kritiska kompetenser inom bl.a. IT utveckling och avancerad analys
Kärnprocesser: Öka stabilitet och kostnadseffektivitet i våra kärnprocesser med särskilt fokus på logistiken och gemensamma inköp
Automation och AI: Utöka processautomation och påbörja AI/Data Science-tester på ett urval användningsområden för ökad effektivitet och optimerade affärsprocesser
Klimat och hälsa: Driva ICAs hållbarhetsarbete “För en god morgondag” med särskilt fokus på hälsa och klimat.