Scan lanserar utvalda lamm

Scan lanserar nu lamm som en del i konceptet Styckmästarens Utvalda. Det är en produktserie som riktar sig till konsumenter som vill ha kött av riktigt hög och jämn kvalitet och ett säkert tillagningsresultat. Hittills har sortimentet byggt på nöt, men nu lanseras även lamm.

– Det ska bli väldigt kul att få lansera ett kvalitetskoncept också av det köttslaget. Sortimentet kommer att innehålla sju styckningsdetaljer, bland annat ytterfilé, sadel och racks, säger Torbjörn Lithell, försäljningsdirektör för Retail Sverige.

Vi svenskar äter i snitt 2 kilo lamm per person och år vilket är lite ur ett internationellt perspektiv även om konsumtionen ökat med 6 procent det senaste året. Som jämförelse äter man ca 23 kilo lamm per person på Nya Zeeland. Idag kommer ca 30 procent av den svenska lammkonsumtionen från svenska gårdar medan resten kommer från Nya Zeeland och Irland. Scan samarbetar med 2500 lammproducenter och har som mål att kraftigt öka tillgången på svenskt lamm.

– Jag är övertygad om att den här lanseringen kommer att öka intresset för svenskt lamm både hos våra konsumenter och producenter och därmed bidra att vår svenska hållbara lammproduktion växer, sägerTorbjörn Lithell.

Styckmästarens utvalda finns i över 700 av dagligvarukedjornas butiker.