Coop köper upp lågpriskedjan Netto

Coop köper upp hela den danska lågpriskedjan Nettos hela svenska verksamhet, en affär som förändrar den svenska dagligvarumarknaden.

Totalt handlar det om 163 Nettobutiker som 2017 tillsammans omsatte 4,8 miljarder kronor. 

– Vi har idag tagit ett historiskt steg och Coop Butiker & Stormarknader går nu från 240 till 400 butiker. Vi ser fram emot att satsa på och utveckla Nettos butiksnät vidare som Coop, säger Coop Butiker och Stormarknaders vd Christian Wijkström.

Coop Butiker & Stormarknader driver 240 av Coops 650 butiker. Butikerna finns främst i Stockholm, Mälardalen, Östergötland och västra Skåne. Netto, som grundades 1981, är en del i Salling Group, en dansk koncern som driver butiker, e-handel och restaurangverksamhet. Netto har idag 163 butiker i Sverige, där den första butiken etablerades 2002 och den svenska verksamheten är centrerad till södra Sverige. Affären innebär att Netto på sikt kommer att integreras i Coop Butiker & Stormarknaders verksamhet. Butikerna kommer att göras om till Coop-butiker med ett bredare sortiment av matvaror.

– Med betydligt fler butiker och större volymer kommer Coop nu få mer muskler bakom vår vision att vara den goda kraften i mat-Sverige och därmed öka nyttan för våra ägare – våra 3,5 miljoner medlemmar, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.