Atria satsar på finskt kött i Sverige

Atria Sweden har inlett en satsning på att lansera finskt kött i Sverige. Målet är att etablera det som ett bättre importalternativ än de som finns idag. 

Det är genom budskapet ”The purest meat on the planet?” som Atria nu vill försöka få svenska restauranger och storkök att få upp ögonen för finskt kött. 

– Den finska djurhållningen är väldigt god och har många likheter med den svenska. En utmaning är dock att vi svenskar inte har något uppfattning om just finskt kött. Men genom den här kampanjen vill vi lyfta fram det finska köttets kvalitet och utmana svenskarnas bild att allt importerat kött skulle vara sämre än det svenska, säger Patrik Larsson, senior vice president på Atria Foodservice. 

I tävlingen World Steak Challenge 2018 utsågs det finska köttet till det bästa i världen. I motiveringen konstaterades bland annat att köttet var helt igenom marmorerat, mört och stabilt i smaken. 

Cirka 5 procent av det importerade köttet kommer i dagläget från Finland och Atria drar slutsatsen att det finns goda möjligheter för köttet att växa i Sverige.