Spaghetti och köttfärssås åter i topp

Spaghetti och köttfärssås är åter den populäraste vardagsmaten hos svenska familjer, det visar den senaste Matrapporten.  

Spaghetti och köttfärssås har ökat sedan året innan och 11,7 % av konsumenterna har nu den rätten som sin favorit till vardags. Topplistan för vardagsmat innehåller en del förändringar: soppor som var nya i fjol klättrar till en femte placering. Inga nya rätter har kommit till på listan men flera förändringar har skett, bland annat så tappar kyckling 0,6 procentenheter.

Män och kvinnor är överens på alla punkter utom när det kommer till vegetariskt och pastarätter till vardags. Vegetariskt hamnar på sjätte plats för kvinnorna med 4,1 % och pastarätter på tredjeplats med 6,5 %. På männens vardagstopp faller vegetariskt till tionde plats med 2,4 % och pastarätter tappar en placering.

Åldersgruppen 55 år och äldre sticker ut, där är fisk solklar etta med 12,5 %, följt av kyckling på 9,9 % och köttbullar på 6,6 %. Spaghetti och köttfärssås hamnar där först på femte plats.

I fjol var topplistan för helgmaten så gott som oförändrad. Däremot är det stora omkastningar i årets topplista. Förra årets etta ”biff med tillbehör” tappar första platsen och ligger nu fyra, ett tapp på 25 %! Spaghetti med köttfärssås som lämnade topplistan i fjol kommer in på plats åtta i år med 3,0 %. Förändringen syns även mellan män och kvinnor.

Männens topp tre för helgmaten är:

1. kyckling, 8,4%

2. pizza, 8,1%

3. biff, 8,0 %.

Kvinnornas topp tre:

1. tacos (ny etta) 9,1 %

2. kyckling, 8,6 %

3. pizza, 8,0 %.

Barnfamiljernas absoluta helgfavorit är föga överraskande tacos med 10,7 %. När det kommer till storstäderna skiljer det sig. I Stockholm är kyckling etta med 7,7 % och pizza tvåa med 6,8 %. I Göteborg är pizza etta med 9,7 % och kyckling tvåa med 6,8 %. När det kommer till Malmö är skillnaderna större, då är biff etta med hela 9,9 %. Kyckling trillar ner till sjätte plats med 4,0 %. Pizza och tacos hamnar på andra respektive tredje plats med 7,4 % och 6,0%.

Undersökningen Matrapporten genomförs sedan 2012 av Food & Friends för att se hur folk handlar, lagar, äter och dricker i Sverige.