Ny plattform för e-handel startas

Grossisten Bergfalk och kött- och charkföretaget Johan i Hallen startar nu en gemensam e-handel.

– Vi öppnar nu upp möjligheten för våra kunder att kommunicera med oss på sina villkor, säger Jörgen Johansson, styrelseordförande för JOHBECO-koncernen där de båda företagen ingår. 

Bergfalk och Johan i Hallen ser e-handeln som ett viktigt steg i sin digitala utveckling.

– Färskvarubranschen är väldigt traditionell och lite konservativ där det personliga mötet fortfarande spelar stor roll. Kunderna kan välja hur de vill interagera med oss, oavsett om det är över telefon, email eller e-handeln, säger Jörgen Johansson.Hemsidan är utrustad med smarta funktioner som ska göra det lättare för kunder att placera en order. Kunderna ska bland annat få möjligheten att göra olika listor över råvaror som behöver köpas in ofta, mindre ofta och sällan.

– Det viktigaste är att ge våra kunder ännu bättre service, både genom att ge mer information om råvaror och genom att göra informationen tillgänglig dygnet runt, säger Martin Eriksson, försäljningschef Johan i Hallen. Förutom att lägga beställningar på nätet ska e-handeln även kunna användas som en källa för inspiration med tips om råvaror och tillbehör. Det kommer också att finnas information om säsongens bästa råvaror och nyheter.

– Det vi lanserar nu är en första version av vår inspirationsplattform. Vi har många planer och idéer, och tillsammans med våra kunders feedback om förbättringar kommer vi vidareutveckla e-handeln och inspirationssidorna, säger Lasse Engström, försäljningschef på Bergfalk & Co.

Med en produktkatalog med tusentals råvaror och produkter, allt ifrån kött och fisk till ost, tror han att det finns potential att leverera allt kunderna behöver.

– Vår affärsidé har alltid varit att man som krögare bara ska behöva ta ett samtal för att köpa in alla råvaror som behövs. Det kommer vi att fortsätta med även som e-handel, vi är en gammal grossist i moderna kläder.