Atria stöttar ute i butikerna

Fanny Petersson på ICA Maxi Ronneby och Markus Nilsson på Atria fyller upp med Lönneberga

Atria Sweden har börjat skicka ut sin säljkår för att hjälpa butikerna med att plocka upp varor. 

Syftet med åtgärden är att tillfälligt stärka upp den hårt belastade butikspersonalen och säkerställa att konsumenterna ska vara trygga med att hitta det de behöver.

Dagligvaruhandeln befinner sig under hård press när sjukskrivningarna ökar hos butikspersonalen. Samtidigt fortsätter konsumenter att hamstra och många hyllor står tomma. Säljkåren på livsmedelsföretaget Atria lägger därför sina säljmål tillfälligt åt sidan för att istället gå ut och hjälpa till att plocka upp varor.

– I den här extrema situationen är det inte fokus på att pusha nyheter och kampanjer, utan vi måste alla hjälpas åt så att konsumenterna hittar sina varor. Butikspersonalen sliter hårt och behöver fler händer som kan fylla på i hyllorna, säger Mats Hallstensson, SVP Retail & Export på Atria.

Atria har en säljkår med ett 20-tal säljare fördelade i distrikt över hela Sverige. De får också förstärkning av Atrias säljare från Foodservice som nu har färre kundbesök och istället kan gå ut i butik.

– Vi fokuserar på att fylla på med färskvaror och kylt som är våra kategorier och som vi kan bäst, men givetvis hjälper vi till där det behövs, säger Mats Hallstensson.

Säljkåren startar upp sitt arbete i butikerna omgående och initiativet kommer att fortsätta tills vidare.