Hamburgerkedja klimatsmart till max

Hamburgerkedjan MAX har kommit ut med sin hållbarhetsrapport för 2018/19. Bland annat lanserade man en helt klimatpositiv meny och ett nytt sortiment av växtbaserade burgare.

I juni 2018 utsåg FN:s klimatkonvention MAX till pristagare i UN Global Climate Action Award för sitt mångåriga hållbarhetsarbete och beslutet att bli klimatpositiv.

– Det är otroligt hoppingivande att den klimatpositiva rörelsen i världen fyrdubblats på ett enda år – från två företag 2018 till åtta 2019. Ju fler som redan nu både minskar utsläppen och binder koldioxid från atmosfären, desto större sannolikhet att vi kan begränsa den globala upphettningen. I förlängningen ökar det också möjligheten att återställa atmosfären, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på MAX Burgers.

Utöver lanseringen av en klimatpositiv meny har MAX Burgers under året genomfört en rad olika satsningar med målet att minska klimatpåverkan. I maj 2019 lanserades ett egenutvecklat sortiment av burgare, Delifresh Plant Beef, gjorda på växtbaserat protein.

– I och med den lanseringen kan köttälskare äta en grymt god ”köttburgare” hos oss utan att det faktiskt är kött. Vår ambition är att växa i många generationer och för att det ska vara möjligt måste vi se till att klimateffektivisera vår affär, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers.

Fokus har även legat på en intensifierad plastrensning. Under slutet av 2019 bestod 92 procent av förpackningarna av förnybart material. MAX var först bland de stora snabbmatskedjorna som ersatte plastsugrör med sugrör i papp och den enda som ersatt den tunna plasthinnan i läskbägarna med ett tätskikt från sockerrör. Dessutom har de helt gått över till bestick i trä.

Från 2013 till 2018 har MAX minskat värdekedjans utsläpp av klimatgaser med 18 procent per omsatt krona. Försäljningen av måltider utan rött kött ökade till 41 procent år 2019. Målet är att nå 50 procent under 2022.