Jakobsdals lanserar Plockchark

Jakobsdals Charkuteri AB lanserar ett nytt sortiment lufttorkade och rökta charkuterier under konceptet Plockchark.

Produkterna är svenska i dubbel bemärkelse, köttet är svenskt och inspirationen till flera av smakerna har hämtas ur den svenska naturen. Havtorn och björk får ta plats bredvid klassiker som tryffel. Förpackningen, som också är ny, ska göra innehållet väl synligt och ge en mer rättvis bild av kvaliteten på charkuterierna.

– Vi skivar charkuterierna tunt och packar dem luftigt så att de blir lätta att lägga upp på charkbrickan, till en sallad eller bara för att sätta guldkant på vilket tillfälle som helst, säger innovationschefen Martin Gustafsson. 

Sortimentet består av Lufttorkad karré, Tryffelsalami, Havtornsalami, Lufttorkad skinka, Björkrökt skinka och Kallrökt skinka. De finns i butik från vecka 17. 

Jakobsdals Charkuteri har huvudkontor och produktion i Göteborg. Företaget har ett 100-tal anställda och omsätter cirka 250 miljoner kronor. Kända varumärken är Mor Matilda, Bror Jakob och Haga-Petter. Cirka 78 procent av produktionen baseras på griskött, 20 procent nöt och resten fågel.