Virtuell mässa lösning i coronatider

Hallå Där…

…Neil Giles, marknadschef i Birmingham för Mettler Toledo som 1 – 5 juni för första gången tänker arrangera en virtuell mässa för produkter och lösningar inom produktinspektion. Hur kommer det sig att ni genomför mässan?

– Främst handlar det om att den stora och viktiga mässan Interpack i Düsseldorf i höst blev inställd på grund av coronakrisen. Vi hade planerat för den i två år och lagt ner mycket tid och resurser. Men på det här viset kunde vi på ett bra sätt erbjuda ett alternativ.

Hur är mässan upplagd?

– Den sker helt och hållet online, vi har anlitat ett företag som sköter det tekniska genomförandet och som byggt upp en sajt där man kan gå in och klicka sig vidare. Mässan är uppdelad i två delar där den ena visar olika maskiner och lösningar, den andra delen är en ”hörsal” där man kan gå in och lyssna på experter och andra i branschen prata om olika ämnen.

Vilka har utmaningarna varit med mässan?

  • Det svåraste har nog varit att marknadsföra den och nå ut med budskapet, vi har jobbat mycket med mail, pressmeddelanden och sociala medier. En fördel med en virtuell mässa är att det går så snabbt att anmäla sig, man behöver inte planera lång tid i förväg med resor, hotell och annat. För oss blev det också betydligt billigare än till exempel Interpack som kostar oss cirka 1 miljon euro att vara med på. En annan bra sak var att, eftersom den är global, så är den öppet dygnet runt i alla fem dagarna, vi stänger aldrig. Vi har också hela tiden personal, även från Sverige, på plats online som man fråga och chatta med.

Är detta något ni kan tänka er att göra igen?

– Det är inte alls omöjligt. Coronakrisen har gjort att människor börja tänka i nya banor inom alla möjliga områden. och virtuella lösningar av det här slaget kommer säkert att bli vanligare i framtiden.

Länk till mässan: www.mt.com/pi-vfair

//

Fakta Mettler Toledo

Mettler Toledo säljer vågar och vägningssystem samt analys- och processinstrument för tillverkningsindustri och laboratorier. Företaget är representerat i ca 40 länder och har tillverkning i Schweiz, Tyskland, England, USA, Kina och Norge. Huvudkontoret ligger i Schweiz. Totalt har koncernen ca 16 000 anställda och omsatte 2.9 miljarder USD 2018. I Norden finns en marknads-, sälj- och serviceorganisation med huvudkontor i Stockholm. I Skandinavien har vi ca 195 anställda med en årlig omsättning på ca 465 miljoner kr.