Livsmedelsföretagen vill se fler stödåtgärder

Livsmedelsföretagen kräver ytterligare stödåtgärder av regeringen till de företag som drabbats av coronapandemi.

Många bagerier, konditorier, bryggerier, charkuterier och andra småproducenter med merparten av sin försäljning via egen servering eller till hotell-, restaurang- och upplevelseindustrierna har tappat uppemot 90 procent av sin försäljning.

− Att som företag tappa så mycket av försäljningen är egentligen inget man överlever. Det är en total katastrof. Att fler företag inte redan gått i konkurs beror dels på regeringens stödåtgärder, dels på företagens och deras anställdas kreativitet, flexibilitet och jäklar anamma. Men tre månader in i krisen har många småföretag nått vägs ände. Man har gjort och testat allt, och för en del återstår bara konkurs. För andra handlar det om att komma tillbaks på fötter, få tillbaka framtidstron och våga börja återanställa permitterad personal, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

För att rädda de hårdast drabbade företagen, småproducenterna, krävs nu ytterligare insatser. Livsmedelsföretagens bedömning är att åtgärderna med störst potential att hjälpa företagen att överleva den mest akuta krisen och börja ny- och återanställa är följande:

  1. Sänkta arbetsgivaravgifter året ut
  2. Utökat omställningsstöd
  3. Kontrollavgifter i nivå med övriga EU

− De här fantastiska företagen, ofta familjeägda och med stark lokal förankring, är själen och hjärtat i små och stora samhällen runtom i hela landet. Det är här och nu som det avgörs om de ska finnas kvar eller inte. Om vi inte hjälper dem genom den här fruktansvärda krisen så kommer vi förlora något viktigt, något som inte kan mätas i kronor och ören. Vårt budskap till regeringen är tydligt: det finns ingen tid att spilla. Inför våra åtgärder nu innan det är för sent för de här hårt kämpande företagen och deras anställda, säger Björn Hellman.