Svenskmärkning satsar på pilotvecka

Under den här veckan bjuder Svenskmärkning in till en Från Sverige-pilotvecka på temat ”Handla utmärkt”. Syftet är att visa det stora utbudet av märkta produkter i butik, bredden av råvaror, livsmedel och växter. 

Det finns idag cirka 10 500 godkända Från Sverige-produkter från nära 200 märkesanvändare. Under Från Sverige-veckan lyfter företag och butiker märkta varor genom kampanjskyltning och andra aktiviteter som utomhusreklam i storstadsregionerna och annonsering och kommunikation i de digitala kanalerna. 

—Vi är glada för det positiva och engagerade gensvaret för Från Sverige-pilotvecka, och butikssatsningen vi mött från butiker och företag som använder märket Från Sverige, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning AB.

Ett av de företag som genomför aktiviteter under veckan är KLS Ugglarps AB

– Vi arbetar under hösten med en bredare butikssatsning runt omkring svenskt kött och närproducerat. Från Sveriges satsning passar därför in väldigt bra i säsongen och vi på KLS Ugglarps har valt att arbeta med materialet under en lite längre period. I butik vill vi upplysa för våra konsumenter hur bra det är att välja ett kött från Sverige och gärna från en gård nära dig. Vi stödjer svenskt jordbruk och Från Sverige-märkningen är för oss en av de viktigaste märkningar vi har, något vi är stolta över. Vi ser denna satsningen som väldigt bra för våra konsumenter då det förenklar deras val i butik, säger Micka Nilsson-Leissner, marknadsansvarig på KLS Ugglarps.

Svenskmärkning AB äger den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. För att få använda Från Sverige-märkningen krävs att företaget ifråga har ett avtal med Svenskmärkning AB. Initiativet till märkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF, som gemensamt startade och äger Svenskmärkning AB.