Svenskt griskött ska bli trendigt

Under parollen SweDish Pork ska unga medvetna konsumenter inspireras att välja svenskt griskött, bakom kampanjen ligger svenska grisbönder. 

I helgen kunde de som passerade Nytorget i Stockholm njuta av en korv i ny tappning skapad av de unga stjärnkockarna Oskar Persson och Gustav Leonhardt från Juniorkocklandslaget. Alltfler yngre väljer att äta mer vegetariskt och vid de tillfällen de äter kött väljer de ofta andra köttslag framför griskött.

— I de konsumentundersökningar vi gjort framkommer det att kunskapen om svenskt griskött är låg hos de unga. Det är en anledning till att köttet väljs bort. Nu satsar vi på att kommunicera grisköttets fördelar genom konceptet SweDish Pork som lanserades i helgens pop up-korvkiosk. Det gav oss möjlighet att träffa målgruppen och bjuda på en ny smakupplevelse med höstens bästa maträtt; korv med gröna smakkompisar, säger Jeanette Elander, grisbonde och ordförande i Sveriges Grisföretagare.

Med konceptet SweDish Pork vill organisationen lyfta fram receptinspiration, hållbarhetsarbete och näringsämnena. Och det löpande arbetet ska bidra till att göra grisköttet trendigt och lustfyllt igen.

— Det är många som inte vet att svenskt griskött är bland det mest klimatsmarta köttslaget. Eller att våra svenska grisar äter vegetabiliska rester från vår svenska livsmedelsindustri och på så sätt är en del av ett naturligt kretslopp. Dessutom innehåller köttet många viktiga näringsämnen, säger Jeanette Elander.

Under pandemin har konsumtionen av svenskt griskött gått upp i landet. Det beror bland annat på att vi äter fler måltider i hemmet och prioriterar att köpa svenskt.

— Vi hoppas att fler har fått upp ögonen för svenskt griskött i och med pandemin. Och vad kan vara mer passande än att ge sig ut i skogen och grilla svensk korv med sina vänner nu i höst, säger Jeanette Elander.