Snellman gör nysatsning i Sverige

Familjeföretaget Snellman gör en satsning på den svenska marknaden, ny design och utseende på förpackningarna är ett av de förändringar som ingår. 

Snellman har de senaste åren utökat sin verksamhet i Sverige och är idag verksamt med fem olika varumärken. Under det här året har efterfrågan på köttprodukter och färdigmat också ökat markant.

– Våra försäljningsvolymer har ökat med flera tiotals procent i år, närmare 50 procent på vissa produkter, säger Roland Snellman, vd för Snellmans köttförädling i Jakobstad i Österbotten.

Den lilla korvfabriken som bröderna Snellman grundade i Jakobstad 1951 har idag vuxit till en betydande livsmedelskoncern. Nu vill man växa ytterligare, inte minst i Sverige, där företaget har sin verksamhet under namnet Snellman Sverige AB. Därför lanseras varumärket Familjen Snellmans kött- och charkprodukter med ett nytt utseende. Enligt Snellman, som firar 70 år nästa år, är den nya designen en hyllning till ”Modern tradition”. 

– När vi nu gör en storsatsning på den svenska marknaden har vi valt att se över vårt utseende och vår förpackningsdesign. Vi tillverkar våra produkter med principen ”Mer smak – mindre tillsatser” och därför vi vill göra förpackningarna ännu mer relevanta för konsumenterna, säger Roland Snellman.

Utöver de nya förpackningarna syns den nya designen även på hemsidan och i sociala medier. Fokus är också att tydligare lyfta fram kvalitet och ansvar och att man bland annat jobbar med att minska svinnet i alla led.

– Ansvar är egentligen bara ett tomt ord om man inte backar upp det med konkreta gärningar, säger Roland Snellman.

Inom färdigmat har Snellman Sverige även varumärkena Carolines Kök och Mr. Panini, kött- och charkprodukterna säljs under namnet Familjen Snellman. Inom djurfoder har Snellman Fodax och MUSH.