Starkare konkurrenskraft för livsmedelsindustrin

Svenska livsmedelsproducenter anser att den svenska livsmedelsindustrin ökat i konkurrenskraft under årets tredje kvartal. Detta enligt branschorganisationen Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Under årets tredje kvartal har svenska livsmedelsproducenter ökat sina försäljningsvolymer till dagligvaruhandeln, något som gjort att man visat tillväxt och klarat av att parera en kraftigt minskad försäljning på export (som vanligen står för ca en tredjedel av svensk livsmedelsförsäljning) och till hotell, restaurang och catering.

– Det är ett styrkebesked från Sveriges tredje största industrigren att kunna uppvisa tillväxt under en period av allmän konjunkturnedgång. Samtidigt är det mycket oroande att se hur försäljningen mot besöksnäringen fortsätter att sjunka. Tillsammans med en haltande export innebär detta att beroendeställningen till dagligvaruhandeln stiger, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagens inhemska försäljningsutveckling visar på ett förstärkt intresse för det lokal-/svenskproducerade. Hela 45 procent av företagen anser att deras konkurrenskraft ökat i ett internationellt perspektiv under krisen. Detta trots att den svenska kronan stärkts betydligt under samma period och därmed gjort den konkurrerande livsmedelsimporten billigare. Inte bara det svenska ursprunget har varit en styrka under de senaste åren, det svenska anses även vara ett trovärdigt val när det handlar om hälsosamma, funktionella och högkvalitativa alternativ.

– Att företagen upplever en ökad internationell konkurrenskraft, trots den kraftigt förstärkta kronan visar att 2020 inte varit ett år som andra. De svenska livsmedlens höga kvalitet och hållbarhet tycks i krisen uppväga för de relativt sett ökade priserna, förklarar Carl Eckerdal.

Graden av beroende mellan olika försäljningskanaler och marknader, inhemsk respektive exportmarknad, har varit skillnaden mellan de livsmedelsföretag som klarat sig väl i krisen och de som sett sin försäljning mer eller mindre elimineras.

– För framför allt företagen med rikstäckning uppvägdes den minskade försäljningen mot besöksnäringen med ökade leveranser till dagligvaruhandeln. För mindre livsmedelsföretag med ett större lokalt beroende inom hotell och restaurang är läget långt tuffare varför många mindre företag haft och ser ut att fortsätta ha det extremt svårt, säger Carl Eckerdal.