Ingen mer falukorv från Melkers

Pär Olsson, vd för Melkers Chark AB

Efter 130 års verksamhet har familjeföretaget Melkers Chark i Falun nu beslutat att lägga ner. 

– Det känns tråkigt att ett så pass gammalt och välrenommerat företag som Melkers nu inte längre fortsätta, säger Pär Olsson, vd Melkers Chark till SVT Dalarna.

Företaget har under de senaste två åren tappat mer än 50 procent av sin volym. Under coronapandemin krisen förstärkts då man även tappat kunder inom restaurang- och storhushållsmarknaden och gränshandeln mot Norge. I konkursansökan skriver bröderna Melkers att företaget hamnat på obestånd både på kort och lång sikt. Enligt Pär Olsson är den röda tråden till konkursen handelns egna varumärken som tärt hårt på Melkers. 

– I handeln finns det idag så oerhört många varumärken som det står Ica, Garant eller Coop på och vi har tappat allt vi hade där till dem. Vi har utvecklat produkter som sen kopierats av andra och till slut blev det för mycket och vi klarade inte av det längre, säger han och hyllar samtidigt sina duktiga och lojala medarbetare som nu går en oviss framtid till mötes.  

– Jag tänker givetvis på våra 30 anställda och vad som ska hända med dom nu, det är ju inte direkt lättare att hitta nya jobb i covid-tider heller. 

En konkursförvaltare har nu tagit över Melkers och en ljusglimt i mörkret är att flera intressenter redan hört av sig till honom. 

– Det vore ju fantastiskt om någon annan ville ta över företaget och driva det vidare, det kommer dock inte ske med vår medverkan, säger Pär Olsson.

Han uttryckte i en intervju i Kött & Chark i augusti 2020 en oro för att utvecklingen med emv är till skada för inte bara de medelstora företagen utan för hela den svenska charkindustrin.

– Det finns en dynamik i ett medelstort företag som saknas i ett stort. Denna dynamiska utveckling brukar sedan föras över till de lite större företagen, till exempel genom uppköp. Men om de medelstora företagen försvinner så tror jag att mycket av denna dynamik kommer att försvinna, till skada för hela branschen och givetvis också för konsumenterna, sa Pär Olsson.