Charkturné på Södermalm

Igår, på Sveriges Nationaldag, åkte det så kallade Antipasti-tåget runt på Södermalm i Stockholm för att dela ut tallrikar med svenska charkuterier. Syftet var att få fler att upptäcka svenska charkprodukter. 

Bakom Antipasti-tåget står SweDish Pork, ett koncept som drivs av Sveriges Grisföretagare. Enligt organisationen ökade den svenska marknadsandelen för griskött till drygt 80 procent under 2020, vilket är den högsta nivån sedan 2008. Men när det kommer till charkprodukter köper vi fortfarande mycket utländskt. 

— Svensk delikatesschark växer både i utbud och volym, men fortfarande är det ganska anonymt för många. Med det svenska Antipasti-tåget ville vi att fler skulle upptäcka de svenska charkuterierna. Och det kändes så klart passande att lyfta fram det svenska på just Nationaldagen. Från tåget bjöd vi på lufttorkad skinka, pastrami och en riktig god salami, säger Jeanette Elander, ordförande för Sveriges Grisföretagare.

Att välja svenska charkuterier har enligt henne många fördelar. De är smakrika och mer klimatsmarta än importerade som har mer påverkan i både produktion och transport. Charkuterierna kommer också från de friskaste grisarna i EU.

— Det är speciellt med chark. Där handlar vi gärna importerat från till exempel Spanien eller Italien, trots att länderna använder mest antibiotika för djur i hela EU* och det är långa transportvägar hit. Jag hoppas och tror att när fler hittar till de svenska produkterna kommer de nog inte återgå till att köpa importerat, säger Jeanette Elander.