Minskad konsumtion av vego

Det vegetariska ätandet minskar och spaghetti och köttfärssås är fortfarande den populäraste vardagsrätten, det framkommer i Matrapporten 2021.

I Matrapporten presenterar matkommunikationsbyrån Food & Friends siffror kring svenskarnas matvanor. Förra året konstaterades att pandemin gjort stora avtryck i hur svenskarna äter, handlar och konsumerar mat. Denna utveckling fortsätter även i år, men med några tydliga nya tendenser. Det vegetariska ätandet minskar för första gången sedan Matrapportens start för tio år sedan. Den tydliga trenden innan pandemin har varit att allt fler vill äta vegetariskt, men det gäller inte i årets rapport. Andelen som äter vegetariskt minst en gång i veckan minskar för första gången från 59 till från 58 procent.

– Men vi tror att detta bara är en tillfällig utplaning, när allt återgår till det normala kommer fler att äta vegetariskt igen, säger Pontus Dahlström, projektledare på Food & Friends.

Alltfler definierar sig också som allätare med ett minskat vegetariskt ätande som följd, 80 procent ser sig själva som allätare jämfört med 78 procent 2020. 10 procent ser sig idag som flexitarianer och förra året låg den siffran på 12 procent. Precis som förra året är 3 procent av den svenska befolkningen vegetarianer och 1 procent veganer, 8 procent av alla 15-24-åringar är vegetarianer och är man över 45 år så är motsvarande siffra 1 procent. 

20 procent uppger att de ska fortsätta minska sin konsumtion av nöt- och griskött, vilket är en fortsatt tydlig minskning jämfört med föregående år. Det är de yngre kvinnorna som fortsatt vill minska sin köttkonsumtion. Av kvinnor mellan 15-24 år, uppger 41 procent att de ska minska sin konsumtion av nöt- och griskött.

Förra året fick pastarätterna ett tydligt uppsving och placerade sig på både första och andra plats på vardagstoppen. I år fortsätter trenden och pastarätter syns nu på alla topplistor. På vegotoppen tar pastan till och med förstaplatsen. Annars syns inga större förändringar i svenskarnas favoritmåltider. På vardagstoppen är fortfarande spaghetti och köttfärs populärast och under helgen är det fortsatt tacos som regerar. I trendtoppen har rätten poké bowle för första gången tagit täten. En annan, väldigt specifik rätt som klättrat in på trendlistans plats nummer 12 är den så kallade Tik Tok-pastan. Genom appen Tik Tok kan konsumenterna få tips och recept på olika pastarätter. Aldrig tidigare har ett så specifikt recept gjort ett tydligare avtryck i någon av topplistorna. Detta förklaras i rapporten främst av att svenskarna, särskilt de yngre, numera hittar allt mer matinspiration på sociala medier.