20-åring med kött och chark som ryggrad

Process – och förpackningsföretaget Nemco AB firar 20 år i Sverige i år. Peo Blomqvist, 54, försäljningschef har varit med ända sedan starten, hur har er utveckling varit sedan dess?

– Det har varit en lång och spännande resa. Från början var vi bara två personer på företaget, idag är vi elva. Då hade vi också bara en agentur, tyska Vemag, och levererade i princip bara stand-alone maskiner. Sedan dess har branschen förändrats väldigt mycket idag jobbar vi betydligt mer med helhetslösningar och kompletta linjer och det ställs också högre krav på oss leverantörer kring kunskaper och rådgivning från vår sida. Kött- och charkindustrin är själva ryggraden i vår verksamhet. 

Vad händer på förpackningsområdet just nu?

– Något som diskuteras mycket är olika material och användningen av monoplaster eller hybrider med till exempel papper, kartong och olika barriärer. Vi märker att det har börjat bli viktigare för våra kunder och att man mer aktivt söker olika lösningar för att kunna särskilja sig ute i butik.

Hur har pandemin påverkat er verksamhet? 

– I början under våren 2020, var det ju i princip tvärstopp och sedan kom det ett stopp till i vintras när den andra vågen kom. Det har blivit mycket Zoom-möten då vi knappt kunna göra några besök överhuvudtaget. Men nu har det kommit igång rejält och vi har många förfrågningar från våra kunder för tillfället. Det känns som att folk börjar se ljuset i tunneln och inte orkar vänta längre, och äta måste vi ju alltid. 

Vad ser du mest fram emot när pandemin är över?– Det är absolut att kunna få besöka och träffa våra kunder igen. Själv uppskattar jag de personliga mötena väldigt mycket och tycker de är viktiga av många olika anledningar. Zoom-möten i all ära, men det är inte samma sak. Man tappar detaljerna, spontaniteten, ja, lite av själen med möten faktiskt. Vi hoppas verkligen att allt snart kan återgå till det normala igen.