Svenskt till max i hamburgarna

Nio av tio svenskar föredrar svenskt kött när de väljer mat. Det visar en ny undersökning som hamburgerkedjan Max låtit genomföra.

Max serverar enbart svenskt nötkött, svensk kyckling och svenskt bacon i sina 170 restauranger i Sverige och samtliga använder sig av märkningen Från Sverige. 

– För oss är det inte en fråga om att vinna poäng eller säga vårt i en debatt, vi har alltid prioriterat svenska råvaror som en del av vårt arv. Genom att använda tydlig märkning hjälper vi våra gäster att ta informerade beslut, det ska inte råda några tveksamheter, säger Richard Bergfors, koncernchef på Max Burgers. 

Låg klimatpåverkan, Sveriges omfattande djurhållningslagar och låg användning av antibiotika är några av de argument som ligger bakom Max prioritet av svenskt kött.

– Vi har sedan starten 1968 serverat uteslutande svenskt kött. Vad det bland annat innebär för oss är en ökad kostnad på mellan 40–50 miljoner kronor per år om man jämför med motsvarande EU-råvara, vi ser det som en bra investering. Vi brukar säga att burgarna från Max ska inte bara ska smaka gott, de ska ha en bra eftersmak också, säger Richard Bergfors. 

Max har haft märkningen Från Sverige i sina restauranger sedan de startade 2016 och i dagarna påbörjar Svenskmärkning “Från Sverige-veckor” i 900 butiker runtom i landet där man bland annat uppmärksammar svenska lantbrukare.

  • Max Burgers var först ut med att använda Kött från Sverige-märkningen och gick därmed före i deras bransch. Märkningen gör det enkelt för gäster att se ursprunget på det kött de serveras. Det betyder trygga och säkra livsmedel, laddade med svenska mervärden, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning AB.