Sociala medier i fokus för nötköttsföretagare

Märta, Pontus Norman och Odd Norman vid Ejmunds Gård

Ejmunds gård på Gotland och Nedanbäcks gårdsbutik i Skåne har utsetts till Årets Nötköttsföretagare av LRF.  För första gången delas priset av två företagare som jobbat mycket  med sociala medier, vilket stärkt varumärkena och öppenheten mot nya kunder. 

  • Sociala medier kan ju ha sina baksidor, men årets vinnare har använt sina plattformar till något väldigt positivt. De har också varit kreativa i andra sätt att marknadsföra sig och skapat nyfikenhet kring svenskt kött, säger Åsa Odell, ordförande i LRF Kött.

Ejmunds Gård har under de senaste åren genomgått en förändring samtidigt som de lyckats ha kvar fokus på att producera nötkött av hög kvalitet och försäljning genom en gårdsbutik och mot restaurang och e-handel. Arbetet med sociala medier, djurhälsa och effektivitet har utvecklat företaget till vad det är i dag med en gedigen plattform för framtida satsningar.

Nedanbäcks Gårdsbutik i Glimåkra, Skåne är mitt uppe i en transformation både vad gäller ägande och verksamhet, verksamheten har diversifierats under åren och hanterar nu både nöt, lamm och gris. Med gårdsförsäljning och reko-ringar samt andra försäljningskanaler har årets nötköttsföretagare byggt upp ett gott rykte och stor tillströmning av besökare till gården.

Arbetet med sociala medier har ökat exponeringen mot konsument och attraherat nya kundgrupper. Företaget bidrar till en positiv utveckling av nötköttsproduktionen och har en uppvisningsbar gård där flera olika djurslag föds upp till slakt på ett, av konsument, tilltalande sätt, enligt motiveringen.