
Coronavaccinet har rört om i julgrytan. I år kommer 38 procent av svenskarna äta julbord ute och 30 procent planerar att fira jul med andra än närmaste familjen, en kraftig ökning jämfört med 2020. Och på julbordet vill man i första hand ha svenskproducerad julskinka.
Med exakt en månad kvar till julafton är det hög tid att komma in i julstämning. På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1473 svenskar hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. Det viktigaste med julmaten är att den är svenskproducerad och av hög kvalitet, favoriträtterna på julbordet är julskinka (28%), Jansson (15%) och sill (10%). Efter att ha minskat i popularitet i några år sе vänder julskinkans formkurva uppåt igen, från 25 procent (2020) till 28 procent (2021).
Julbordet ska helst domineras av kött och chark, med fisk- och skaldjur på en avlägsen andraplats. På frågan om man serverar något oväntat på julbordet svarar svenskarna bland annat kålrotslеda, kalkon, grisfötter och kroppkakor.
– I alla undersökningar vi gjort de senaste fyra-fem åren så har svenskproducerat hamnat i topp. Och när man köper svenskt får man hög kvalitet på köpet. Det här gäller ju inte minst kött och chark som svenskarna tycker är extra viktigt under julen. Svenska köttproducenter arbetar hårt med både djurvälfärd och hållbarhet, och det är uppenbart att deras ansträngningar går hem hos konsumenterna, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Den överlägset populäraste drycken till julmaten är julmust, följt av julöl, vatten och snaps. I och med coronavaccinet har mycket förändrats jämfцrt med 2020 när pandemin fortfarande hade ett fast grepp om samhället. 38 procent av svenskarna kommer äta julbord på restaurang med kollegor eller släkt i år, jämfört med 7 procent 2020. 30 procent planerar att fira jul med andra än närmsta familjen, jämfört med 16 procent 2020.
– Detta är glädjande för restaurangbranschen som ju har drabbats extra svårt av pandemin. Men det är också goda nyheter för många av våra mindre medlemsföretag, till exempel lokala bryggerier, bagerier, konditorier och charkuterister, som ofta levererar just till restauranger. För många av våra medlemmar är julen den viktigaste tiden på året ur ett ekonomiskt perspektiv, och det är nu man bygger upp sina marginaler för nästa år, säger Björn Hellman.