Fördjupat samarbete vid dubbla Korvfestivaler

Svenskmärkning AB utökar i år sitt samarbetet med Korvfestivalen för att få fler korvälskare att titta efter ursprungsmärkningen Kött från Sverige och Från Sverige när de väljer korv och tillbehör. 

Korvfestivalen arrangeras på Münchenbryggeriet i Stockholm 11 – 13 mars och i Eriksbergshallen i Göteborg 4 – 6 november 2022, det blir sjunde gången som festivalen hålls i Stockholm, i Göteborg blir det andra gången i ordningen. Besökarna får chansen att prova korv med tillbehör från såväl större och mer välkända korvtillverkare som småskaliga hantverkare. Det bjuds också på ett gediget scenprogram med inspiration, föreläsningar, tävlingar och utdelning av Korvakademiens olika utmärkelser.

– Korvfestivalen är ett utmärkt tillfälle för oss att få träffa korvintresserade konsumenter och berätta vad ursprungsmärkningen Kött från Sverige står för. Korven vi äter ska inte bara vara god utan även hållbart producerad, och det är den svenska korven med svenskt kött och råvaror som förädlats, förpackats och kontrollerats i Sverige. En stor del av det svenska köttet går till charkuterier så korven är en viktig del av den svenska livsmedelsproduktionen. På plats möter besökaren flera företag som ursprungsmärker sin korv med Kött från Sverige, säger Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning AB.

Det fördjupade samarbetet kommer synas på flera sätt både före, under och efter festivalen. Bland annat kommer Svenskmärkning bidra med sin kunskap och expertis för att locka fler branschbesökare till festivalen, hjälpa till med att göra festivalens scenprogram ännu mer intressant och även närvara med en monter under respektive festival där besökarna kan lära sig mer om vikten av att välja svenskt.

  • Svenskmärkning har varit en partner till Korvfestivalen sedan starten 2014 och att nu ta nästa steg och fördjupa samarbetet känns väldigt roligt. Med hjälp av Svenskmärkning kan festivalen fokusera på besökarupplevelsen och göra den ännu bättre. Att det dessutom hjälper oss att slå ett slag för just det svenska känns också extra roligt, säger Fredrik Rumenius, marknadschef för Korvfestivalen.