Kraftigt höjda matpriser att vänta

Allt pekar på att 2022 blir ett ännu mer utmanande år än 2021 och konsumenterna bör förbereda sig på betydligt högre matpriser, det analysen gör Livsmedelsföretagen i sitt senaste konjunkturbrev. 

Alltsedan våren 2020 har pandemieffekter resulterat i globala flaskhalsar där efterfrågan på alla typer av insatsvaror kraftigt överträffar utbudet. Ovanpå detta har torka och översvämningar påverkat skördarna globalt, och ett världsomspännande fraktkaos har ytterligare förvårrat läget. i januari 2022 har sakernas tillstånd försämrats på de flesta punkter, där kriget i Ukraina förstås spelar huvudrollen. 

Nu börjar leverantörsledets kostnadsökningar att märkas också i konsumentled. I februari ökade priset på livsmedelskorgen enligt SCB med 4 procent, upp från 1,9 procent i januari. Utvecklingen är en återspegling av leverantörernas snabbt stigande kostnader under andra halvåret 2021 och kommer förmodligen att tillta under de kommande månaderna.

– När man tittar på utvecklingen av konsumentpriserna ska man vara medveten om att krigseffekterna på energi- och råvarusidan ännu inte avspeglas i prisbilden i butik. Förhoppningsvis ökar förståelsen i hela livsmedelskedjan för att situationen är extraordinär. Den nuvarande affärsmodellen, med stor grad av inbyggd tröghet och eftersläpningseffekter, är anpassad för mer ”normala” tider och måste tillfälligt kastas över bord. Det viktiga nu är att signalen går fram till Sveriges bönder att hela branschen ser den kostnadschock de möter och snabbt släpper igenom nödvändiga prisökningar, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.