Webbinarium ska öka exporten till Kina

Den 12 maj arrangerar Livsmedelsföretagen och Business Sweden ett kostnadsfritt webbinarium om möjligheten att använda online-kanaler för att sälja direkt till slutkunder i Kina. 

Kinas e-handelsmarknad är en av de mest lönsamma och snabbast växande i världen. Jämfört med andra stora marknader anses Kinas gränsöverskridande e-handel (”cross-border e-commerce”,CBEC) ha en enorm potential som drivs av en växande medelklass, marknadsstorlek och hög tillväxttakt. År 2020 nådde det totala värdet av landets importerade B2C CBEC 100 miljarder RMB, en ökning med 8,9 procent från 2019. Men eftersom penetrationsgraden för e-handel ”bara” var 65 procent 2020 finns det fortfarande utrymme för tillväxt.

I takt med att fler svenska företag är intresserade av möjligheterna och fördelarna med den kinesiska e-handelsmarknaden, har vikten av att förstå CBEC-marknaden – etablerad specifikt för utländska företag som önskar att sälja sina produkter direkt till kinesiska konsumenter – ökat i intresse.

Men trots att det är ett enklare sätt att nå den kinesiska konsumentmarknaden jämfört med traditionell fysisk detaljhandel, ses komplexiteten i CBEC ibland som ett hinder för svenska företag när det kommer till produktefterlevnad, skatteregler, logistiklösningar och tredjepartstjänsteleverantörer. Syftet med webbinariet är att ge svenska mat- och dryckesföretag som inte ännu har någon egen etablering i Kina en introduktion till möjligheterna på den kinesiska e-handelsmarknaden.

För anmälan och mer info: www.li.se