Nytt matbolag bildat på Gotland

På Gotland har ett nytt livsmedelsbolag kallat Protos bildats. Målet är att bredda köttutbudet med fler vegetariska produkter. 

Bakom det nybildade bolaget Protos ligger Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri.

– Hela världen står inför ett systemskifte när det gäller matproduktionen och vi tar nu nästa steg för att få fram god och hälsosam mat som produceras lokalt och ansvarsfullt. Det handlar om allt ifrån hur vi tar hand om våra jordar till människans näringsupptag, säger Thomas Östlund, vd och ägare av Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri. 

Båda företagen ligger sedan tidigare bakom skapandet av varumärket ”Smak av Gotland”.

– Namnet Protos är sprunget ur det grekiska ordet för protein som betyder ”det första, det viktigaste”. Vi får nu ett namn som passar vår framtida inriktning och samtidigt blir vi en tydligare avsändare mot handel, konsumenter och lantbrukare, säger Thomas Östlund.

Protot har kontrakterade samarbeten med cirka 400 gårdar vilket är en förutsättning för det systemskifte som nu sker inom livsmedelsproduktionen på Gotland. Protos samarbetar idag med bland andra forskare och innovatörer med målet att ta fram de första egna vegetariska livsmedlen som kommer lanseras under vintern 22/23. Det handlar om att få fram rätt smak, struktur, kvalitet och produktionsmetod. Alla råvaror kommer att vara svenska och framtagna tillsammans med lokala odlare vilket också ska ge ett utökat samarbete med de gotländska gårdarna.

– Vi ska självklart fortsätta med vårt varumärke ”Smak av Gotland” som med tiden kommer att omfatta både kött och vegetariska produkter med 100 procent gotländskt ursprung. Vi kommer också att lansera ett nytt kategorivarumärke under namnet ”Smak av Svea” med kött och vegetariska produkter. Vi befinner oss i ett mycket spännande utvecklingsskede. Mat är viktigt på riktigt, vi alla kan påverka framtiden genom den mat vi väljer, säger Thomas Östlund.