Falukorven står sig stark hos konsumenterna 

95 procent av alla svenskar äter korv och favoriten är falukorv, det visar Korvrapporten 2022 som presenteras idag.  

Vanligast är att äta korv till middag, följt av att grilla korv hemma och äta korv till lunch. Svenskarnas favoritkorv är falukorven (41 procent), på andra plats ligger chorizon (29 procemt) och på delad tredjeplats kommer vanlig grillkorv, kokt korv eller wienerkorv (24 procent). Det finns stora skillnader i korvpreferenser mellan olika åldersgrupper, som att yngre i högre utsträckning föredrar vegetarisk och vegansk korv än äldre personer. På frågan om hur viktigt det är att korven de väljer är gjord av svenskt kött svarade 77 procemnt att det är viktigt. Den främsta faktorn vid val av korv är smaken (61 procent), därefter kommer kötthalten (56 procent).

När det gäller toppings så visar rapporten att en majoritet föredrar klassiska toppings som senap (69 procent) och ketchup (66 procent) på korven. Det är mycket små skillnader i preferenser till toppings mellan män och kvinnor. Yngre personer under 29 år är inte lika förtjusta i senap som äldre. De yngres favorit är ketchup (83 procent) och 47 procent anger att de gärna lägger rostad lök på korven. Bostongurka (28 procent) och räksallad (18 procent) ligger i mitten av listan, medan majonnäs (6 procent) och surkål (5 procent) inte är lika populära toppings på korven.Vanligt korvbröd är det vanligaste tillbehöret (64 procent), därefter kommer korv med mos (25 procent), pasta (16 procent) och pommes (11 procent). 

Korvrapporten 2022 baseras på en undersökning framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB.