Grilstad siktar mot en pokal i år

Avdelningsledare Elias Enström Persson, platschefen Jan Henriksson och kvalitetsansvariga Gunilla Dillner Åslund hoppas på nya framgångar för Grilstad vid årets Chark-SM.

Chark-SM 2022 närmar sig med stormsteg. Ett företag som hade stora framgångar vid senaste Chark-SM 2018 var Grilstad AB i Östersund som kammade hem 20 medaljer, i år  satsar man på tävlingen. 

Grilstad AB är ett helägt dotterbolag till Grilstad A/S, en av Norges största tillverkare av det som på norska går under namnet spekemat, eller på svenska lufttorkade köttprodukter. Idag producerar fabriken i Östersund cirka 600 ton, fördelat på 400 ton till den svenska marknaden och 200 ton till den norska. Grilstad AB har 25 anställda och omsätter 46 miljoner kronor. Grilstad använder enbart svenska råvaror för produkter till den svenska marknaden. För de norska produkterna är det norskt kött som gäller, förutom då skinkan som kommer från svenska grisar. Platschefen Jan Henriksson och Gunilla Dillner Åslund, kvalitetsansvarig, ser med tillförsikt fram emot Chark-SM. Där kommer Grilstad att delta med hela sitt sortiment av skivad skinka och de egna skivade salamivarianterna. Förra gången, 2018, blev det 20 medaljer på 22 produkter. Lufttorkad skinka och paereskinka belönades med guldmedaljer. Den senare fick sitt norska namn för att skinkan hade formen av ett päron. Den produkten tillverkas dock inte längre i Östersund. 

– Vi hoppas verkligen att få hamna högst upp någon gång och få den där pokalen, säger Jan Henriksson. Guldmedaljer har vi blivit lite less på.

Men varför satsar ni så hårt på Chark-SM?

– Jag tror att det är bra marknadsföring, säger Gunilla Dillner Åslund. Jag är övertygad om att konsumenterna faktiskt påverkas av ett märke som talar om att den här produkten har fått medalj i Chark-SM. Dessutom är det en bra måttstock på att vi är duktiga och att vi gör bra produkter.

Enligt reglerna för Chark-SM så måste de produkter som man tävlar med finnas tillgängliga ute i butikerna. Varje deltagande företag måste också namnge fem butiker där man vet att produkterna finns, så att det går att kontrollera.

Men hur hård är egentligen konkurrensen i Chark-SM när det gäller lufttorkade produkter?

– Visserligen finns det kanske inte så många företag som i likhet med oss är rikstäckande, konstaterar Jan Henriksson. Grilstad är nog ett av de större. Däremot finns det många småskaliga producenter runt om i landet, inte minst kring våra storstäder, som gör väldigt fina produkter. Så nog får vi konkurrens.

Fotnot: En längre version av reportaget om Grilstad står att finna i det senaste numret av Kött & Chark.