Varumärket Sibylla fyller 90 år

Idag, på Sibylladagen 20 oktober firar varumärket Sibylla 90-årsjubileum. Redan år 1932 lanserades korven som en hyllning till prinsessan med samma namn och idag serveras det över 150 miljoner Sibylla-portioner varje år. 

Sibylla var ett av de första fastfood-varumärkena i Sverige under det dåvarande segmentet ”bekväm mat”. Under lågkonjunkturen på 30-talet började Oskar Lithell i Örebro att servera korv från de små vagnar som senare lade grunden för det moderna gatuköket och dagens Sibyllarestauranger.

– Sibyllas korvkiosker blev tidigt en central samlingsplats på många orter i landet och är djupt rotade i den svenska folksjälen. Mycket har hänt genom åren, men än idag är varumärket nära kopplat till svensk matkultur, kvalitet och tradition samtidigt som vi fortsätter att blicka framåt och vara innovativa, säger Toni Nora, ansvarig för Atria Concept som äger varumärket Sibylla.

Atria tog 1994 fram ett shop-in-shop koncept kring korven med anpassade produkt- och maskinlösningar för servicehandeln, det blev starten till korvens intåg på bensinstationerna i Sverige. Fram till 1997 var Sibylla enbart en svensk företeelse, men idag kommer hälften av omsättningen från de internationella marknaderna.

– Det är få svenskar som känner till att svensk korv är så populär även utanför Sveriges gränser. Nu gasar vi på igen med att etablera Sibylla i andra länger, bland annat genom uppstartsprojekt både i Storbritannien och Sydkorea, säger Toni Nora.

Namnet Sibylla var resultatet av en tävling som Oskar Lithell utlyste bland sin personal för att namnge både varumärke och korv. Motiveringen till det vinnande bidraget var att en korv med så god och kunglig smak borde ha ett kungligt namn. Därfцr döptes den efter den tyska prinsessa som senare samma år gifte sig med den svenske prinsen Gustav Adolf.

Samtidigt lanserar Atria idag även kampanjen ”A Swedish love story”. I servicehandel, dagligvaruhandeln, arenor och events kommer 90-årsjubileet att uppmärksammas med bland annat specialframtagna förpackningar, tävlingar, specialerbjudanden, korvogram och en särskild jubileumsmeny.