Negativ säljutveckling i butikerna

Priserna i butik fortsätter att stiga och konsumenterna förändrar i takt med det sina köpvanor.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,6 procent under oktober 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. 

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt hög och uppgick under oktober till 17,2 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln uppskattas till -10,7 procent. 

– Tillväxten i dagligvaruhandeln drivs fortfarande av den höga inflationen. När priserna på livsmedel fortsätter att stiga anpassar konsumenterna sina köpvanor. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen, minus 10,7 procent, är en historiskt låg nivå, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel. 

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i oktober till 7,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 6,3 procent. Hemleverans minskade med 3,2 procent och upphämtning i butik med 9,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i oktober till 4,3 procent. E-handelsandelen hittills i år uppgår till 4,6 procent. 

– Det är den fysiska handeln som driver försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln. E-handelsandelen har under året pendlat runt 4,5 procent, varav strax över hälften utgörs av hemleverans och resterande av upphämtning, säger Karin Brynell.