Lidl inför prisstopp 

Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl

För att stötta svenska hushåll inför Lidl Sverige från och med måndag ett lägre fast pris på över 100 varor från cirka 50 leverantörer.

Med anledning av stigande elpriser, höjda räntor och skenande matpriser vill Lidl bidra till att mildra konsekvenserna för de svenska hushållen.

  • Med vår affärsmodell där vi alltid pressar priserna har vi som aktör i dagligvarubranschen ett stort ansvar. Vi kommer fortsatt att erbjuda kampanjer, men har nu i samarbete med våra leverantörer, kommit överens om att sätta nya lägre priser på över 100 varor i alla våra butiker i Sverige, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl. 

I det första skedet handlar det om produkter som kaffe, mjölk och kött. Ytterligare varor kommer att läggas till under de kommande veckorna. De nya priserna kommer i genomsnitt att vara 11 procent lägre än tidigare, vissa varor kommer att sänkas med 32 procent. 

– Vi har valt ut ett stort antal populära produkter som kommer att ge ett nytt lägre standardpris. De här åtgärderna kommer kosta pengar, men vi är beredda att ta den kostnaden och göra vad som krävs för att stötta svenska hushåll i en ekonomiskt utmanande tid. Vi redovisar öppet vilka produkter som omfattas av prisstoppet och kommer även att synliggöra det i butikerna, säger Jakob Josefsson.

Lidl får beröm för sitt beslut om att sänka och låsa priserna av finansminister Elisabeth Svantesson (M). 

– Mycket bra att Lidl går före med detta och jag hoppas att de stora matjättarna följer deras exempel och underlättar vardagen för alla de hushåll som nu kämpar med höga priser, skriver hon på Twitter.