Bullens firar 70 år med egen webbshop

I år fyller klassikern Bullens Pilsnerkorv 70 år. För att uppmärksamma jubiléet och tacka alla Bullens-fans lanseras nu en webbshop med bland annat en särskild klädkollektion.

Varumärket Bullens har bevarat samma recept och design som vid lanseringen 1953 och med mer än 70 år på nacken har den nått kultstatus. Pilsnerkorven har en folklig förankring och kopplas ofta till lättsamma tillfällen som utflykter, semester, älgjakt eller vickning i goda vänners lag. Bullens fans delar också ofta med sig av bilder på Bullensburkar som värms upp över öppen eld och som även används till både julgranspynt, pennställ och blomkrukor.

– Vi får dagligen glada tillrop från våra Bullensfans som skickar bilder på situationer där Bullens står i centrum. Vi blir stolta när vi ser alla användningsområden för konservburken och att pilsnerkorven fortfarande är så uppskattad, Bullens har en ikonisk design med hög igenkänningsfaktor och vi tror att Bullens fans och alla korvälskare kommer gilla vår kampanj, säger Annika Danelius, kategorichef för Bullens.

Bullens korv är uppkallad efter skådespelaren, kåsören, kocken och kokboksförfattaren Erik ”Bullen” Berglund. Namnet ”Bullen” kommer från en av Eriks filmroller, och blev sedermera ett smeknamn som han själv använde flitigt i olika sammanhang. Hur Bullens pilsnerkorv fick sitt namn är dock desto mer oklart, men en teori är att Bullen och folket i Alvesta tyckte att korven passade bra till just pilsner. En annan är att Bullen medverkade i många och uppskattade ”pilsnerfilmer”. De första pilsnerkorvarna med namnet Bullens tillverkades i dåvarande Alvesta slakteriförening 1953. Recepturen är densamma idag som då och varje år säljs det ca 900 ton korvar. Pilsnerkorven är storsäljaren med drygt 2,6 miljoner sålda burkar per år.