Lidl lanserar nytt varumärke

Lidl Sverige gör det nu enklare att hitta mat från svenska gårdar och leverantörer genom att samla dem under ett gemensamt varumärke – Matriket. 

Under Matriket samlar nu Lidl Sverige alla sina egna produkter som har ”Från Sverige”-märkningen. Det innebär att de är odlade, producerade, födda och uppfödda i Sverige. 

– Under Matriket samlar vi utvalda produkter av hög kvalitet från svenska gårdar och producenter. Här finns mejeriprodukter, spannmål, grönsaker och chark. Matriket är en kvalitetsmärkning som kommer underlätta för våra kunder som letar efter svensk mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris. Det här är vårt sätt att synliggöra och öka tillgängligheten till bra råvaror som inspirerar till matglädje, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige. 

Enllgt honom så fördjupar Lidl Sverige också samarbetet med svenska bönder, odlare och producenter över hela landet och renodlar sortimentet för att göra det enkelt för kunderna att hitta det som de letar efter i butikerna. 

Matriket ersätter Lidl Sveriges tidigare egna varumärken Enebacken, Ängens, Kvarnvingen och Himlajord. I samband med lanseringen finns det över 100 Matriket-varor i Lidls 204 butiker runt om i Sverige, på sikt kommer antalet att överstiga 250. Utrullningen av Matriket är påbörjad och från och med den 17 april lyfts det nya varumärket brett i Lidls butiker.