Nya villkor inför årets grillsäsong

Den kommande grillsäsongen har annorlunda förutsättningar jämfört med tidigare år. Både producenter och handlare är införstådda med nya villkor och det finns en viss ovisshet om hur intresset för hemmagrillning kommer att påverkas.

Grill- och julsäsongen är de viktigaste försäljningsperioderna för HKScan.

– I år är det en speciell tid, men vi har ändå en positiv känsla eftersom vi har gott om prisvärda produkter i vårt sortiment. En nygammal favorit som kan få en renässans på grillgallret denna vår och sommar är flintasteken, spår HKScans försäljningsdirektör Torbjörn Lithell.

Hur stark är traditionen bland konsumenterna när det gäller grillning?

– Mycket stark, men i år kommer priset att styra mer än tidigare vilket betyder att konsumenten vågar prova nya produkter, till exempel falukorv som fått ett uppsving i år. Själv tycker jag att den fungerar väldigt bra som grillad, säger Torbjörn Lithell.

Hur utvecklas grillandet?

–  Grillen används numera inte bara för kött, utan för grönsaker, pizzor, wok med mera.

Vilka köttslag riskerar att minska i intresse?

–  Nötkött av ädlare slag, men även fläskfilé är de signaler vi får. I gengäld tror vi på att marinerade grillskivor, flintastek och karré kommer att få en bra efterfrågan. Även korven i den mån den är prisvärd kommer sannolikt att öka i försäljning.

Trots lågkonjunkturen släpper HKScan ett par grillnyheter i år.

– Hamburgare gjorda på fläsk och nöt, färdig hamburgerfärs och en del marinerade produkter på gris, säger Torbjörn Lithell.

Hos dagligvaruhandelskedjan ICA håller man grillsäsongen högt.

–  Den är viktig för oss och normalt en period där kunderna efterfrågar mycket kött, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött hos ICA Sverige AB.

–  Även om det är lite tidigt att säga hur just försäljningen av grillprodukter kommer att utvecklas så ser vi de generella signalerna att konsumenterna följer extrapriser, väljer billigare produkter och går från ädlare detaljer till billigare.

Heljestrand ser dock ljuspunkter trots minskad konsumtion.

–  Många kommer nog att välja bort restaurang och det kan spilla över positivt på vår marknad genom ökad hemmagrillning.  

Gris står högt i kurs när det gäller grillning, men även lite billigare nötkött kan få ett ytterligare uppsving, en produkt som flapsteak kan vara en sådan, enligt Heljestrand

Vilka detaljer på fläsksidan spår ni kommer att gå bra?

–  Karrén, kotletter i olika former och då inte minst styckningen fläskytterfilé, mörmarinerad eller grillkryddad. Vi tror även att spanska styckningsdetaljen Pluma kan öka i försäljning. En del av ”nedtradningen” är också att produkter som korv och hamburgare kommer att öka sin popularitet.

Läs mer om vad branschens tankar grillsäsongen i det senaste numret av Kött & Chark som kommer ut 5 maj.