Ny färs ska ge lägre klimatavtryck

Axfood lanserar en ny färs som innehåller lika mycket nötkött som grönsaker. Färsen säljs under det egna varumärket Garant och har enligt kedjan hälften så stort klimatavtryck som vanlig nötfärs. 

– Det här är en smart och hälsosam lösning för köttfärsälskaren som vill fortsätta laga mat som vanligt och på ett enkelt sätt nära halvera sitt klimatavtryck, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Färsen är enligt Axfood något mjukare än vanlig köttfärs och fungerar utmärkt till populära vardagsrätter som köttfärssås, lasagne och tacos. Inblandningen av grönsaker gör också färsen mer saftig och fyllig. Nötköttet i färsen kommer från svenska gårdar och bär Kött från Sverige-märkningen, även morötterna är svenska. 

Axfood lanserar färsen tillsammans med organisation Generation Pep som även tagit fram årets Pep-rapport som är en granskning av barn och ungdomars hälsa i Sverige. Den visar att bara fyra av tio svenska barn och ungdomar äter grönsaker varje dag.

– Vi vet att de allra flesta föräldrar idag är medvetna och vill göra ett mer hälsosamt val, men att det både kan vara kostsamt och svårt att få i barn grönsaker. Med en populär produkt som till hälften innehåller grönsaker och dessutom är billigare än vanlig nötfärs blir det lättare att göra rätt för väldigt många, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

– Vår nya färs är ett konkret exempel på en innovativ, hållbar och prisvärd vara som hjälper konsumenten till lägre klimatpåverkan utan att för den skull behöva välja bort köttet helt, göra avkall på smakupplevelsen som många vill åt eller vara svårare att tillaga. Dessutom är priset väsentligt lägre än för vanlig nötfärs, säger Hans Bax, affärsområdeschef egna affärer på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.