Svenska Köttföretagen växer

Svenska Köttföretagen växer sig starkare och får nu två nya delägare i Närkes Slakteri och Gotlands Slagteri AB. Nu representerar Svenska Köttföretagen 95 procent av grisslakten i Sverige.– Det är väldigt roligt och bra att både dessa slakteriföretag gått in som delägare. Ju fler aktörer vi samlar, desto kraftfullare blir vår organisation, vilket i längden kommer att gynna industrin, producenterna och konsumenterna, säger Johan Andersson, ordförande i Svenska Köttföretagens styrelse.
Gotlands Slagteri AB med anor från 1914 fokuserar idag främst på att utveckla den ekologiska köttproduktionen och är huvudleverantör till Coop:s egna varumärke Änglamark, Axfoods egna varumärke Garant, ICA:s egna varumärke I Love Eco och LIDL:s egna varumärke Svea Lantkött. Närkes slakteri har sedan starten bland annat inriktat sig på en återtagsverksamhet med både slakt och styckning åt producenterna. Företaget håller till i Örebro och leds av VD Mats Larsson, som har varit med i företaget sen starten 1998 och är nu huvudägare sen två år tillbaka.