85 procent av svenskarna har högt förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det visar Demoskops förtroendemätningar som Livsmedelsföretagen utför årligen. En växande andel säger också att mat och dryck från svenska producenter håller hög kvalitet.
– Vi började göra dessa mätningar 2013 och sedan dess har förtroendet ökat varje år. Det visar att konsumenterna i grunden litar på svenska matföretag, säger Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist.
De senaste siffrorna visar en ökning på 4 procentenheter jämfört med föregående mätning i juni i år.
– Det är trenden uppåt som är den riktigt intressanta och den kommer troligen att leda till att intresset för produkter tillverkade i Sverige kommer fortsätta att öka, fortsätter Marie Söderqvist.
81 procent av svenskarna tycker att mat och dryck från svenska livsmedelsproducenter generellt sett håller hög kvalitet, vilket är en ökning från 75 procent som svarade samma sak i juni. Liksom de rekordhöga förtroendesiffrorna är det den högsta siffran som har uppmätts sedan mätningarna startade.