Branschorganisationen Livsmedelsföretagen instiftar ett helt nytt pris för att premiera kokböcker som håller hög kvalitet.
Varje år säljs cirka 1 miljon kokböcker i Sverige och det ges ut hundratals nya kokböcker varje år, trots detta har det fram tills nu inte funnits ett folkligt pris för kokböcker. Med Cajsa Warg-priset – döpt efter författaren till den klassiska 1700-tals-kokboken ”Hjelpreda I hushållningen för unga Fruentimber” – vill Livsmedelsföretagen premiera kvalitativa kokböcker, underlätta för konsumenterna att hitta de bästa titlarna och främja det goda samtalet om mat och dryck.
– Kokbokens betydelse kan inte överskattas. Vilken sorts mat vi lagar och hur vi lagar den formar såväl den enskilde människan som samhället i stort. En högkvalitativ, välgenomtänkt kokbok bjuder inte bara på härliga recept, den får oss också att se på livsmedel på ett nytt sätt, värdera det vi äter och dricker ännu högre och ger både kroppslig och andlig spis. Det är hög tid att lyfta den här fantastiska genren och ge alla hårt arbetande kokboksförfattare den uppmärksamhet de förtjänar, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen.
Kokböckerna kommer att bedömas av en kunnig och initierad jury. De huvudsakliga kriterierna kommer att vara originalitet, stil, form, bild, användarvänlighet samt förmåga att inspirera till matlagning och skapa matglädje.
– Vi är väldigt glada över att kokboken lyfts fram och hyllas, det har inte gjorts på det här sättet tidigare. För oss på Bokusgruppen är det en viktig kategori böcker som uppskattas högt av våra kunder. Vi tror att Cajsa Warg-priset kommer bidra till att ännu fler av våra kunder hittar sina favoriter bland den stora utgivningen av kokböcker och ser fram emot att arbeta med böckerna i våra butiker, säger Isabel Rodrigo, Kategorichef Bok, Bokusgruppen.
Vinnaren av Cajsa Warg-priset kommer att tilldelas 100 000 kr och den första pristagaren utses i november 2024. Kokböcker utgivna i Sverige det senaste året kan vara med och tävla.