Nya förpackningar ger flow för klimatet

Kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons går över till klimatsmarta Flowpack-förpackningar på alla färsprodukter. Förändring ska minska plastförbrukningen med mer än 70 procent, eller cirka 65 ton plast per år. 

– Jag känner mig stolt över att vi är den första aktören i Norrland att erbjuda denna typ av klimatsmarta Flowpack-förpackning. Köttets kvalitet och luftighet bevaras som i tidigare plasttråg, och förpackningen säkrar samma långa hållbarhet på färsen. Andra fördelar för konsumenten är att förpackningen är lätt att använda och tar mindre plats vid källsortering, säger Johan Sjöblom, försäljningschef vid Nyhléns Hugosons. 

Genom en investering på cirka 6 miljoner kronor i en ny Flowpacklinje i produktionsanläggningen i Skellefteå, räknar företaget med att minska plastanvändningen med mer än 70 procent, vilket motsvarar drygt 65 ton mindre plast per år. 

– Vi jobbar ständigt med att utveckla och förbättra våra förpackningar för att minska plaståtgången och öka andelen återvunnen eller förnybar råvara utan att kvalitet eller hållbarhet på produkterna påverkas. Vårt mål är att alla våra plastförpackningar ska vara tillverkade av återvunnen eller förnybar råvara till år 2030. Denna förändring innebär att plaståtgången minskar kraftigt och är ännu ett steg mot ett mer cirkulärt och hållbart system, säger Anna Ahlqvist, marknads- och hållbarhetschef. 

De nya Flowpack-förpackningarna kommer successivt att finnas ute i livsmedelsbutiker från och med den 16 april.