ICA har startat sin hittills mest omfattande kampanj med fokus på svensk och lokal mat.
Satsningen har som mål att lyfta fram betydelsen av svensk livsmedelsproduktion, de svenska mervärdena och göra det enklare för de kunder som vill välja svensk och lokal mat.
−Vi vet att svenska konsumenter älskar närproducerat och det är viktigt för oss att kunna erbjuda ett brett sortiment av svenskproducerade livsmedel. När du handlar i din lokala ICA-butik stödjer du den lokala livsmedelsproduktionen och det lokala näringslivet, vilket i sin tur bidrar till en levande landsbygd, säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.
− Under de kommande tre veckorna kör vi vår mest omfattande marknadskampanj någonsin, det kommer att synas över hela landet – från TV och radio till online och inte minst i landets ICA-butiker, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på ICA Sverige.
ICA erbjuder idag över 7 000 lokala och svenska varor varav cirka 800 är ICAs egna märkesvaror.
En nyligen genomförd undersökning visade att ICA-butikerna erbjuder över 1 500 sorters lokala korvar och mer än 280 sorters lokal honung. Sedan 2014 har ICA också samarbetat med LRF för att bredda utbudet av svenska varor och stödja ett långsiktigt, hållbart svenskt lantbruk. Kedjan använder även märkningar som ”Från Sverige” samt egna märkningar som ”Härifrån Sverige” och ”Härifrån trakten”.