Uppåt för Sverige-märkta produkter

Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning AB

Från Sverige-märkta produkter prioriteras av konsumenterna och har hittills i år haft en stark utveckling, det visar de senaste siffrorna från analysföretaget Nielsen IQ.

Produkter med Från Sverige-märket har under året vuxit snabbare än de som inte har märkningen, i värde har ökningen varit + 4,4% (utan märkning + 2 %) och i antal + 4,5% (utan märkning – 0,1 %), v1-26 2024 jämfört med samma period föregående år.

– Det är fantastisk att Från Sverige–märkningen fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning. 

Cirka 230 företag använder idag den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige och cirka 12 000 produkter är godkända för märkningen. 

– Märkningen möter upp den ökade konsumentförfrågan och gör det enkelt och tryggt för konsumenten att hitta svenskproducerade livsmedel som uppfyller Från Sverige-märkningens kriterier: odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Vi är oerhört glada för den positiva utvecklingen och vi hoppas på att vi kan se ytterligare ökning under nästkommande period, säger Tina Stugemo.