Ökad försäljning – svag lönsamhet

Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen

De svenska livsmedelsproducenternas försäljning ökar svagt samtidigt som lönsamheten är oroväckande låg. Det visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för det andra kvartalet (Q2). 

Kvartalet innebar svagt ökade försäljningsvolymer på hemmamarknaden för de svenska livsmedelsproducenterna. Jämfört med den oförändrade volymutvecklingen under Q1 fortsatte därmed försäljningstrenden åt rätt håll. Förväntningarna på Q2 var dock lågt ställda, vilket gjorde att andelen företag som blev positivt överraskade av kvartalets försäljningsutveckling var 40 procent medan 17 procent fick en sämre utveckling än prognosticerat. 

– Det är glädjande att den svenska livsmedelsindustrin börjat röra sig i en mer positiv riktning. Men utvecklingen sker från ett mycket pressat utgångsläge, både försäljningsvolym och lönsamhet har tagit stor skada av flera års kostnadsinflation i kombination med att hushållen i allt högre utsträckning väljer lågprisalternativ, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen. 

Livsmedelsindustrins samlade rörelsemarginal för 2022 hamnade på cirka 2,5 procent (exklusive sprit och snus). Enligt Carl Eckerdal är den nivån för låg, många producenter saknar ekonomiskt utrymme för att göra de investeringar som krävs för att överleva.

– Att marknadsvillkoren nu ser ut att vända uppåt är oerhört efterlängtat. Vad som behöver hända för att verkligen lyfta svenska livsmedelsproducenter är volymökningar i kombination med kostnadslättnader. Det skulle ge en hävstångseffekt på lönsamheten, som åtminstone behöver komma tillbaka till något slags historiskt genomsnitt i branschen, säger Carl Eckerdal.