Jakobsdals Charkuteri förnyar sig

Efter nästan 90 år förnyar nu Jakobsdals Charkuteri sin visuella identitet. Med ny logotyp, uppdaterad design och förnyat fokus på hantverk och tradition tar företaget klivet in i framtiden.

Hans Pettersson, charkuterimästare på Jakobsdals ska nu få en tydligare roll utåt.

Jakobsdals Charkuteri grundades 1936 och har sedan starten varit ett familjeföretag med hjärtat i det genuina charkhantverket. 

– Vi har en lång tradition av äkta charkhantverk, men såg ett behov av att modernisera och inte minst förtydliga vårt uttryck. Det nya uttrycket knyter ännu starkare an till de vi är och vad vi står för – vår passion för hantverket, kärleken till charken, vår historia och människorna bakom, säger Frida Engström, marknads- och produktutvecklingschef på Jakobsdals.

Den nya identiteten kommer att märkas i allt från logotyp och förpackningar till tonalitet i annonser och butikskommunikation. Visuellt lyfts kärleken till hantverket tydligare fram genom närbilder på lufttorkad chark, arbetande händer och miljöer från den egna fabriken – där varje bild är tagen i det dagliga arbetet. Även en av företagets mest erfarna charkexperter, Hans Pettersson, får en tydligare roll i varumärket och kommer att synas på både förpackningar och i kampanjer. 

– Att gå tillbaka till rötterna handlar inte om nostalgi, utan om att förklara värdet att köpa chark från oss. Konsumenter efterfrågar idag transparens och äkthet – det har vi alltid stått för, men nu ska det märkas ännu tydligare, säger Frida Engström. Vi tror på att göra chark på riktigt, och det kommer att märkas i både vår kommunikation, våra samarbeten och i varje produkt vi utvecklar.