”Mästerkock” ska lyfta Nyhléns Hugosons

Lotta Öström

Kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons har startat ett samarbete med Lotta Öström, som förra året gjorde succé i ”Sveriges Mästerkock”.

Lotta Öström blev en av de stora publikfavoriterna i förra säsongen av ”Sveriges Mästerkock”, den glada och rättframma norrbottningen som fick oväntat besök i köket av Leif Mannerström.  Efter att ha slutat på en fjärdeplats i förra årets upplaga av den populära TV-tävlingen  har matuppdragen för Lotta Öström duggat tätt. Kärleken till det norrländska skafferiet har löpt som en röd tråd genom allt hon gjort och nu har alltså även Nyhléns Hugosons inlett ett samarbete med henne. 

– Vi vill gärna lyfta fram personer som på olika sätt stöttar den norrländska matproduktionen och med Lotta klickade det direkt. Vi delar många av hennes tankar kring mat och råvaror, men vi inspireras också av hennes inställning att det inte behöver vara så komplicerat att laga mat, säger Anna Ahlqvist, marknadschef på Nyhléns Hugosons. 

 Lotta Öström kommer att fungera som bollplank i utvecklingen av nya produkter, men hon kommer också ta fram recept och vara frontfigur i företagets kampanjer. Inför grillsäsongen produceras till exempel ett antal recept- och tipsfilmer där Lotta guidar konsumenterna bland köttdetaljer, temperaturer och tekniker. 

– För mig känns det här samarbetet klockrent. Jag ser fram emot att få inspirera fler till att våga testa något nytt och laga mat med riktigt bra, lokalproducerade råvaror, säger Lotta Öström.