Peas of Heaven stoppade reklam efter rasismanklagelser

Veganmärket Peas of Heaven hamnade i förra veckan i blåsväder efter en reklamkampanj. Budskapet ”Inget kött, inga ägg, inga kinesiska investerare, inget gluten” fick vissa att tolka reklamen som rasistisk.

Det var måndagen den 26 oktober som Peas of Heavens nya reklamkampanj började visas i Stockholm. Efter några timmar började annonserna diskuteras i en Facebookgrupp för reklambranschen, men det var först ett dygn senare som diskussionen dök upp på andra håll och Peas of Heaven började överösas med upprörda och kritiska kommentarer. De klagomål som strömmade in via sociala medier, mejl och telefonsamtal handlade om att både reklamen och företaget bakom uppfattades som rasistiska. Kritiken uttrycktes med allt från ledsna smileys till meddelanden om att man hoppades att de anställda på Peas of Heaven och deras familjer skulle dö.

 – Det var väldigt olyckligt att våra annonser väckte de här reaktionerna. Förutom att vi tar avstånd från rasism och främlingsfientlighet vill vi också förtydliga att det aldrig handlade om den kinesiska befolkningen eller människor med kinesiskt ursprung. Vi är emot all form av rasism och blev väldigt ledsna när vi såg reaktionerna. Vi tog omedelbart ner annonserna och vill be om ursäkt till dem som känt obehag på grund av vår reklam, säger Marcus Karlsson, vd på Härryda Karlsson och Peas of Heaven.

Enligt honom var tanken med reklamen att berätta om det familjeföretag där han är vd.  

– Vi valde att göra det på ett sätt som också refererar till den pågående debatten om svenska bolag med utländska ägare. Just investerare med koppling till den kinesiska staten är minst sagt ett hett ämne, och ur ett etiskt perspektiv skulle vi aldrig acceptera kapital från företag kopplade till stater som systematiskt bryter mot mänskliga rättigheter. Sedan kanske vi var för djupt inne i våra egna argument för att inse att det här kunde tolkas som rasism och i slutändan blev det en dyrköpt läxa för oss.

Peas of Heaven är ett märke av veganprodukter tillverkade av ärtprotein och görs av det familjeägda företaget Herbert Karlssons Charkuterifabrik som tillverkat korv i Härryda utanför Göteborg i drygt 100 år. Reklamkampanjen gjordes tillsammans med reklambyrån Beyond Communication.