Petterssons och Coop i fylligt samarbete

Mattias Westberg, korvfabrikör vid Petterssons Charkuteri

Petterssons Charkuteri i Boden och Coop Sverige AB har inlett ett samarbete som en del i Petterssons strategiska arbete för att bredda sitt geografiska område.

Coop Sverige har idag ca 260 butiker med en manuell delikatessdisk runt om i Sverige.
Dessa butiker får nu möjlighet att genom en s.k. cross dock-lösning beställa produkterna genom Stockfiller, Petterssons Charkuteri levererar till en av COOPs omlastningsterminaler och därefter tar över distributionen till butik.

 – Tack vare att butiken själv kan lägga order i Stockfiller kan vi expandera effektivt utan att öka personalstyrkan. Vi får också tillgång till Stockfillers uppföljningsverktyg som hjälper oss att säkra att butikerna beställer som de ska säger Mattias Westberg, korvfabrikör vid Petterssons Charkuteri

Nu kan vi verkligen ta Boden och Norrbotten till hela Sverige, totalt handlar det om 19 produkter som Coop Sverige har valt att öppna upp till försäljning i deras manuella delikatessdiskar säger Frank Eldin, affärsutvecklare Petterssons Charkuteri.

Stockfiller är en digital plattform där över 3 000 butiker och restauranger kan beställa varor från sina leverantörer. Varje leverantör kan lägga upp sortiment och prissättning individuellt anpassade för varje inköpare. Systemet uppfanns av duon Jesper Jannesson och Christopher Jonsson och listades 2019 som två av ”Sveriges 101 supertalanger” av Veckans Affärer, företaget utsågs även till ”ett av Nordens 50 mest innovativa” inför Techarenans entreprenörstävling.