Vimplar ska lyfta julmaten i Västerbotten

Robin Karlsson, grundare av c/o Mathantverkarna

Företaget c/o Mathantverkarna i Umeå har inför julen startat en särskild kampanj för att lyfta den närproducerade maten i Västerbotten. 

Som den del i kampanjen har Mathantverkarna satt upp vimplar på hyllorna lokalt runt om i Västerbottens butiker som visar vilka varor som producerats i närområdet och med målet att göra valet lättare för julmatshopparen.

  • Att handla julmat idag kan vara en svårnavigerad djungel men samtidigt vet vi att kunder i allt större utsträckning vill välja närproducerade varor av högsta kvalitet. Vi menar att det ska vara enkelt att välja rätt och man ska veta att maten man bjuder sin familj och vänner på, är bra. Svårare än så är det faktiskt inte, säger Robin Karlsson, grundare av c/o Mathantverkarna i Västerbotten.

Företaget har även skapat en upplevelsebaserad kampanj där julens alla måsten och möjligheter kombineras med närproducerad mat och namn som ”Hysteriska bilflänget” eller ”Julklappsöppningskaoset”.

  • Julen är ju ett härligt kaos och så ska det väl vara med julklappar, släktingar och önskan om snö. Vi omfamnar det och väljer att skapa recept utifrån upplevelsen och inte bara maten. Vi vill utmana den traditionella livsmedelsbranschen med en nytänkande approach, allt för att nå vår vision om att skapa fler nära maten-upplevelser, säger Robin Karlsson. 

Julkampanjen startade 5 december och visas runt om i hela Umeå, på sociala medier och går även att höras i radio.