
Årets Från Sverige-veckor har nu dragit igång. Nytt för i år är pilotprojektet Smaka på Från Sverige.
Det är fjärde året som livsmedelsbranschen samarbetar för att lyfta Från Sverige-märkta produkter i butik och göra det extra enkelt att hitta och välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter. Fram till 1 oktober skyltar märkningen upp stort i livsmedelsbutikerna och i kommunikationen med budskapet Välj svenskt när du handlar.
— De här veckorna är den största och viktigaste aktiviteten under året och alla som använder märkningen kan delta på det sätt som passar bäst. Kännedomen om Från Sverige-märkena är hög och förtroendet likaså, säger Ulrika Norvell, tf vd och kvalitetsansvarig på Svenskmärkning AB.
Årets tema har fått namnet Välj svenskt när du handlar — laga all världens mat! där huvudmålgruppen år åldern 35+ och barnfamiljer. Idag ursprungsmärker 226 företag och det finns cirka 12 000 produkter som är godkända för märkningen.
Nytt för i år är också pilotprojektet Smaka på Från Sveriges minimarknader, där bland annat företag som HKScan och Lantmännen bjuder på smakprover av de Från Sverige-märkta varor de valt ut. Marknaderna hålls i de fyra Stockholmsbutikerna Maxi ICA Stormarknad Nacka, Maxi ICA Stormarknad Lindhagen, Hemköp Torsplan och Stora Coop Bromma.
Från Sverige låter även i år skylta upp 500 livsmedelsbutiker inom ICA, Coop, Hemköp och City Gross med Från Sveriges butiksmaterial.